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アイテム
3年課程の看護学生のストレス対処能力(SOC)と関連要因に基づく学習支援方法の検討 : 1年生と2年生の臨地実習前後の実態調査による量的分析より
https://ssg.repo.nii.ac.jp/records/37
https://ssg.repo.nii.ac.jp/records/3746a384fe-8637-4ddf-bad4-6a1bd007f70c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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研究紀要青葉_11(2)_P7-19 (1.4 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2021-01-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 3年課程の看護学生のストレス対処能力(SOC)と関連要因に基づく学習支援方法の検討 : 1年生と2年生の臨地実習前後の実態調査による量的分析より | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ストレス対処能力(SOC) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関連要因 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 臨地実習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nursing students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Sense of Coherence(SOC) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | related factors | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Clinical practice | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | SENSE OF COHERENCE AND RELATED FACTORS EDUCING LEARNING SUPPORT METHOD IN 3-YEAR COURSE NURSING STUDENTS CONSIDERING STUDY SUPPORT METHOD : A SURVEY OF FIRST AND SECOND GRADE STUDENTS BEFORE AND AFTER CLINICAL PRACTICE | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
髙橋, 由美
× 髙橋, 由美× 及川, 珠美× 阿部, 春美× 二口, 尚美× 佐藤, 理恵× 須藤, 千寿美× 伊藤, 茉莉子× 岡崎, 優子× 齋藤, ひろみ |
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著者(英) | ||||||
姓名 | Takahashi, Yumi | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Takahashi | |||||
言語 | en | |||||
名 | Yumi | |||||
言語 | en | |||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Oikawa, Tamami | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Oikawa | |||||
言語 | en | |||||
名 | Tamami | |||||
言語 | en | |||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Abe, Harumi | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Abe | |||||
言語 | en | |||||
名 | Harumi | |||||
言語 | en | |||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Futakuchi, Hisami | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Futakuchi | |||||
言語 | en | |||||
名 | Hisami | |||||
言語 | en | |||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Sato, Rie | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Sato | |||||
言語 | en | |||||
名 | Rie | |||||
言語 | en | |||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Suto, Chizumi | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Suto | |||||
言語 | en | |||||
名 | Chizumi | |||||
言語 | en | |||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Ito, Mariko | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Ito | |||||
言語 | en | |||||
名 | Mariko | |||||
言語 | en | |||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Okazaki, Yuko | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Okazaki | |||||
言語 | en | |||||
名 | Yuko | |||||
言語 | en | |||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Saito, Hiromi | |||||
言語 | en | |||||
姓 | Saito | |||||
言語 | en | |||||
名 | Hiromi | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は、A短期大学の看護学科1年生と2年生の臨地実習前後のSOCと関連要因を把握し、SOCを高めるための学習支援の方向性を検討することを目的とした。1年生84名、2年生91名を対象とし、基礎看護学実習Ⅰ、成人看護学実習Ⅰの前後に自記式質問紙調査を実施し、SOCの変化と関連要因について分析した。その結果、1年生と2年生のSOC得点は臨地実習後に向上する傾向があった。1年生の入学後早期の臨地実習では、対人関係や職業志望動機がSOC得点に影響を及ぼしていた。2年生では、実習中の人間関係や相談できる人の存在がSOC得点に影響を及ぼしていた。1年生および2年生のSOCの低い学生に、「相談できる人」がなく、「ストレスコーピング」していない、さらに「コミュニケーションに対する不安」があり、「自分に対する好感度」が低いという特徴があることが明らかになった。看護学生のSOCを高めるためには、これらの特徴を踏まえ、入学当初からの段階的な学習支援方法を検討する必要性が示唆された。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to understand the Sense of Coherence(SOC) and related factors before and after clinical practice of first and second grade nursing students at A Junior College, and to explore the direction of learning support to enhance SOC. A self-administered questionnaire survey was conducted on 84 first-year students and 91 second-year students before and after Basic Nursing Practice I and Adult Nursing Practice I to analyze changes in SOC and related factors. As a result, the SOC scores of the first and second graders have tendency to raise after clinical practice. In early clinical training practice after enrollment, interpersonal relationships and motivation to work had an influence on SOC scores. In the second grade, the relationship between the students during training and the availability of consultants affected the SOC score. First and second grade students with low SOC have no 〝people who can consult", do not 〝stress coping", have "anxiety about communication", and have low "favorableness to themselves" It was revealed. In order to improve the SOC of nursing students, it is suggested that it is necessary to consider step-by-step learning support methods from the beginning of admission, based on these characteristics. | |||||
書誌情報 |
ja : 研究紀要 青葉 Seiyo en : College review of Sendai Seiyo Gakuin 巻 11, 号 2, p. 7-19, 発行日 2020-03-15 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 仙台青葉学院短期大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1884-8753 |