@article{oai:ssg.repo.nii.ac.jp:00000037, author = {髙橋, 由美 and 及川, 珠美 and 阿部, 春美 and 二口, 尚美 and 佐藤, 理恵 and 須藤, 千寿美 and 伊藤, 茉莉子 and 岡崎, 優子 and 齋藤, ひろみ and Takahashi, Yumi and Oikawa, Tamami and Abe, Harumi and Futakuchi, Hisami and Sato, Rie and Suto, Chizumi and Ito, Mariko and Okazaki, Yuko and Saito, Hiromi}, issue = {2}, journal = {研究紀要 青葉 Seiyo, College review of Sendai Seiyo Gakuin}, month = {Mar}, note = {本研究は、A短期大学の看護学科1年生と2年生の臨地実習前後のSOCと関連要因を把握し、SOCを高めるための学習支援の方向性を検討することを目的とした。1年生84名、2年生91名を対象とし、基礎看護学実習Ⅰ、成人看護学実習Ⅰの前後に自記式質問紙調査を実施し、SOCの変化と関連要因について分析した。その結果、1年生と2年生のSOC得点は臨地実習後に向上する傾向があった。1年生の入学後早期の臨地実習では、対人関係や職業志望動機がSOC得点に影響を及ぼしていた。2年生では、実習中の人間関係や相談できる人の存在がSOC得点に影響を及ぼしていた。1年生および2年生のSOCの低い学生に、「相談できる人」がなく、「ストレスコーピング」していない、さらに「コミュニケーションに対する不安」があり、「自分に対する好感度」が低いという特徴があることが明らかになった。看護学生のSOCを高めるためには、これらの特徴を踏まえ、入学当初からの段階的な学習支援方法を検討する必要性が示唆された。, The purpose of this study was to understand the Sense of Coherence(SOC) and related factors before and after clinical practice of first and second grade nursing students at A Junior College, and to explore the direction of learning support to enhance SOC. A self-administered questionnaire survey was conducted on 84 first-year students and 91 second-year students before and after Basic Nursing Practice I and Adult Nursing Practice I to analyze changes in SOC and related factors. As a result, the SOC scores of the first and second graders have tendency to raise after clinical practice. In early clinical training practice after enrollment, interpersonal relationships and motivation to work had an influence on SOC scores. In the second grade, the relationship between the students during training and the availability of consultants affected the SOC score. First and second grade students with low SOC have no 〝people who can consult", do not 〝stress coping", have "anxiety about communication", and have low "favorableness to themselves" It was revealed. In order to improve the SOC of nursing students, it is suggested that it is necessary to consider step-by-step learning support methods from the beginning of admission, based on these characteristics.}, pages = {7--19}, title = {3年課程の看護学生のストレス対処能力(SOC)と関連要因に基づく学習支援方法の検討 : 1年生と2年生の臨地実習前後の実態調査による量的分析より}, volume = {11}, year = {2020}, yomi = {タカハシ, ユミ and オイカワ, タマミ and アベ, ハルミ and フタクチ, ヒサミ and サトウ, リエ and ストウ, チズミ and イトウ, マリコ and オカザキ, ユウコ and サイトウ, ヒロミ} }