ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要 青葉 Seiyo
  2. 第11巻
  3. 第2号

3年課程の看護学生のストレス対処能力(SOC)と関連要因に基づく学習支援方法の検討 : 1年生と2年生の臨地実習前後の実態調査による量的分析より

https://ssg.repo.nii.ac.jp/records/37
https://ssg.repo.nii.ac.jp/records/37
46a384fe-8637-4ddf-bad4-6a1bd007f70c
名前 / ファイル ライセンス アクション
研究紀要青葉_11(2)_P7-19.pdf 研究紀要青葉_11(2)_P7-19 (1.4 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-01-12
タイトル
タイトル 3年課程の看護学生のストレス対処能力(SOC)と関連要因に基づく学習支援方法の検討 : 1年生と2年生の臨地実習前後の実態調査による量的分析より
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ストレス対処能力(SOC)
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 関連要因
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 臨地実習
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Nursing students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Sense of Coherence(SOC)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 related factors
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Clinical practice
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル SENSE OF COHERENCE AND RELATED FACTORS EDUCING LEARNING SUPPORT METHOD IN 3-YEAR COURSE NURSING STUDENTS CONSIDERING STUDY SUPPORT METHOD : A SURVEY OF FIRST AND SECOND GRADE STUDENTS BEFORE AND AFTER CLINICAL PRACTICE
言語 en
著者 髙橋, 由美

× 髙橋, 由美

ja 髙橋, 由美

ja-Kana タカハシ, ユミ


Search repository
及川, 珠美

× 及川, 珠美

ja 及川, 珠美

ja-Kana オイカワ, タマミ


Search repository
阿部, 春美

× 阿部, 春美

ja 阿部, 春美

ja-Kana アベ, ハルミ


Search repository
二口, 尚美

× 二口, 尚美

ja 二口, 尚美

ja-Kana フタクチ, ヒサミ


Search repository
佐藤, 理恵

× 佐藤, 理恵

ja 佐藤, 理恵

ja-Kana サトウ, リエ


Search repository
須藤, 千寿美

× 須藤, 千寿美

ja 須藤, 千寿美

ja-Kana ストウ, チズミ


Search repository
伊藤, 茉莉子

× 伊藤, 茉莉子

ja 伊藤, 茉莉子

ja-Kana イトウ, マリコ


Search repository
岡崎, 優子

× 岡崎, 優子

ja 岡崎, 優子

ja-Kana オカザキ, ユウコ


Search repository
齋藤, ひろみ

× 齋藤, ひろみ

ja 齋藤, ひろみ

ja-Kana サイトウ, ヒロミ


Search repository
著者(英)
姓名 Takahashi, Yumi
言語 en
姓 Takahashi
言語 en
名 Yumi
言語 en
著者(英)
姓名 Oikawa, Tamami
言語 en
姓 Oikawa
言語 en
名 Tamami
言語 en
著者(英)
姓名 Abe, Harumi
言語 en
姓 Abe
言語 en
名 Harumi
言語 en
著者(英)
姓名 Futakuchi, Hisami
言語 en
姓 Futakuchi
言語 en
名 Hisami
言語 en
著者(英)
姓名 Sato, Rie
言語 en
姓 Sato
言語 en
名 Rie
言語 en
著者(英)
姓名 Suto, Chizumi
言語 en
姓 Suto
言語 en
名 Chizumi
言語 en
著者(英)
姓名 Ito, Mariko
言語 en
姓 Ito
言語 en
名 Mariko
言語 en
著者(英)
姓名 Okazaki, Yuko
言語 en
姓 Okazaki
言語 en
名 Yuko
言語 en
著者(英)
姓名 Saito, Hiromi
言語 en
姓 Saito
言語 en
名 Hiromi
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、A短期大学の看護学科1年生と2年生の臨地実習前後のSOCと関連要因を把握し、SOCを高めるための学習支援の方向性を検討することを目的とした。1年生84名、2年生91名を対象とし、基礎看護学実習Ⅰ、成人看護学実習Ⅰの前後に自記式質問紙調査を実施し、SOCの変化と関連要因について分析した。その結果、1年生と2年生のSOC得点は臨地実習後に向上する傾向があった。1年生の入学後早期の臨地実習では、対人関係や職業志望動機がSOC得点に影響を及ぼしていた。2年生では、実習中の人間関係や相談できる人の存在がSOC得点に影響を及ぼしていた。1年生および2年生のSOCの低い学生に、「相談できる人」がなく、「ストレスコーピング」していない、さらに「コミュニケーションに対する不安」があり、「自分に対する好感度」が低いという特徴があることが明らかになった。看護学生のSOCを高めるためには、これらの特徴を踏まえ、入学当初からの段階的な学習支援方法を検討する必要性が示唆された。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study was to understand the Sense of Coherence(SOC) and related factors before and after clinical practice of first and second grade nursing students at A Junior College, and to explore the direction of learning support to enhance SOC. A self-administered questionnaire survey was conducted on 84 first-year students and 91 second-year students before and after Basic Nursing Practice I and Adult Nursing Practice I to analyze changes in SOC and related factors. As a result, the SOC scores of the first and second graders have tendency to raise after clinical practice. In early clinical training practice after enrollment, interpersonal relationships and motivation to work had an influence on SOC scores. In the second grade, the relationship between the students during training and the availability of consultants affected the SOC score. First and second grade students with low SOC have no 〝people who can consult", do not 〝stress coping", have "anxiety about communication", and have low "favorableness to themselves" It was revealed. In order to improve the SOC of nursing students, it is suggested that it is necessary to consider step-by-step learning support methods from the beginning of admission, based on these characteristics.
bibliographic_information ja : 研究紀要 青葉 Seiyo
en : College review of Sendai Seiyo Gakuin

巻 11, 号 2, p. 7-19, 発行日 2020-03-15
出版者
出版者 仙台青葉学院短期大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-8753
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:24:10.525995
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3