ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要 青葉 Seiyo
  2. 第10巻
  3. 第1号

臨床実習における学生の満足度因子について

https://ssg.repo.nii.ac.jp/records/28
https://ssg.repo.nii.ac.jp/records/28
7e4cec64-73f1-4b89-9845-bbdc9b3f5d0b
名前 / ファイル ライセンス アクション
研究紀要青葉_10(1)_P41-51.pdf 研究紀要青葉_10(1)_P41-51 (1.3 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-09-29
タイトル
タイトル 臨床実習における学生の満足度因子について
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 臨床実習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アンケート調査
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学生満足度
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Clinical clerkship
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Questionnaire survey
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Student satisfaction
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル STUDENT SATISFACTION FACTOR IN CLINICAL TRAINING
言語 en
著者 小関, 友記

× 小関, 友記

ja 小関, 友記

ja-Kana コセキ, トモノリ


Search repository
大友, 篤

× 大友, 篤

ja 大友, 篤

ja-Kana オオトモ, アツシ


Search repository
加藤, 勝行

× 加藤, 勝行

ja 加藤, 勝行

ja-Kana カトウ, カツユキ


Search repository
村上, 賢治

× 村上, 賢治

ja 村上, 賢治

ja-Kana ムラカミ, ケンジ


Search repository
片田, 昌子

× 片田, 昌子

ja 片田, 昌子

ja-Kana カタダ, ショウコ


Search repository
三浦, 雅史

× 三浦, 雅史

ja 三浦, 雅史

ja-Kana ミウラ, マサシ


Search repository
著者(英)
姓名 Koseki, Tomonori
言語 en
姓 Koseki
言語 en
名 Tomonori
言語 en
著者(英)
姓名 Otomo, Atsushi
言語 en
姓 Otomo
言語 en
名 Atsushi
言語 en
著者(英)
姓名 Katou, Katsuyuki
言語 en
姓 Katou
言語 en
名 Katsuyuki
言語 en
著者(英)
姓名 Murakami, Kenji
言語 en
姓 Murakami
言語 en
名 Kenji
言語 en
著者(英)
姓名 Katada, Masako
言語 en
姓 Katada
言語 en
名 Masako
言語 en
著者(英)
姓名 Miura, Masashi
言語 en
姓 Miura
言語 en
名 Masashi
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 [目的]満足度は学習の動機付けや職業意識に大きく影響する.各臨床実習における満足度はどのような因子に影響を受けているのかを分析する.
[方法」本学の各長期臨床実習を修了した学生に臨床実習アンケートを行った.満足度と他の質問項目の相関係数を求め,高い相関の項目を独立変数,満足度を従属変数とした重回帰分析を行った.
[結果]臨床実習Ⅱでは実習の難易度,指導者の工夫,関心の高まりが満足度へ影響を与えていた.臨床実習Ⅲでは指導時の適切性,実習への積極性が影響を与えていた.臨床実習Ⅳでは実習施設の雰囲気,指導時の適切性,自宅学習の集中度が影響を与えていた.
[考察」臨床実習Ⅱは初めての長期実習により受動的姿勢となるため,難易度調整や指導工夫による理解,そこから得られる関心の高まりが満足度に影響していると考えられる.ⅢやⅣとなるに従い、学生の積極性や自主学習の影響が生まれてくる.
[結論」臨床実習の各段階において,学生の心理的背景を考慮した関わりが必要である.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 [Purpose] Satisfaction degree greatly affects learning motivation and occupational awareness. We analyze what factors affect the level of satisfaction in each clinical training.
[Method] We conducted a clinical training questionnaire survey to students who completed each long-term clinical training at our university. We calculated the correlation coefficient between the satisfaction level and the other question items, and performed multiple regression analysis with the high correlation item as an independent variable and the satisfaction degree as a dependent variable.
[Results] In clinical training Ⅱ, a difficulty level of clinical training, ingenuity of supervisor, an increase in interest had an influence on satisfaction. In clinical training Ⅲ, Appropriateness of guidance and proactiveness toward clinical training had an influence. In clinical training Ⅳ, the atmosphere of the training facility, Appropriateness of guidance and the degree of concentration of home study had an influence.
[Discussion] Since Clinical Practicum II induces a passive attitude through the long-term practical training for the first time, it is thought that the level of satisfaction is influenced by the understanding by difficulty level adjustment and Teaching devises and the increase in interest obtained from it. As the transition to Ⅲ and Ⅳ, students' proactiveness and autonomous learning become influential.
[Conclusion] At each stage of clinical training, it is necessary to take account of the psychological background of students.
bibliographic_information ja : 研究紀要 青葉 Seiyo
en : College review of Sendai Seiyo Gakuin

巻 10, 号 1, p. 41-51, 発行日 2018-09-28
出版者
出版者 仙台青葉学院短期大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-8753
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:29:12.085157
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3