@article{oai:ssg.repo.nii.ac.jp:00000058, author = {菅原, 一昭 and 仲野, 隆士 and 荒井, 龍弥 and Sugawara, Kazuaki and Nakano, Takashi and Arai, Tatsuya}, issue = {2}, journal = {研究紀要 青葉 Seiyo, College review of Sendai Seiyo Gakuin}, month = {Mar}, note = {本研究では、学校体育、スポーツ行事に向けた軽スポーツを開発することを目的として進めてきた。そのため、バレーボールの競技性を検討し、スポーツや運動が苦手な子ども、初心者や球技が苦手な子どもの積極的な授業参加、スポーツ行事参加を促すきっかけとなる「サバイバルバレーボール」を開発した。  先行研究では、中学生、専門学生、大学生を対象にして「サバイバルバレーボール」が学校体育として実施出来ることが立証されている。今回は、専門学校のスポーツ行事が対象であったが、実践者も観戦者も同じ様に楽しむことが立証された。 最近の学習指導要領からも、従来よりも多様なスポーツの楽しみ方を共有することが求められている。気軽に取り組める「サバイバルバレーボール」を行事に取り入れることにより、体育嫌いを減らす効果が期待できる。, In this study we were able to proceed with the derelopment of a light sport for use in school physical education sporting events. We examined the competative characteristics of volleyball and developed "survival volleyball" in order to promote strong participation of children who are beginners, weak at sports, weak at exercise, weak at ball games, and weak at participation in sporting events. In a previous study it was demonstrated that"survival volleyball" could be used in school physical education for junior high, technical school, and university students. This time it was demonstrated that technicai school students also enjoyed watching the games.  The latest education course of study request the promotion of fun with a variety of sports, we exper the effect of reducing physical education phobia by adopting "survival volleyball"}, pages = {125--131}, title = {行事としての「サバイバルバレーボール」の実施者と観戦者の評価の比較検討 : 属性への違いによる評価の比較}, volume = {11}, year = {2020}, yomi = {スガワラ, カズアキ and ナカノ, タカシ and アライ, タツヤ} }