@article{oai:ssg.repo.nii.ac.jp:00000029, author = {村上, 賢治 and Murakami, Kenji}, issue = {1}, journal = {研究紀要 青葉 Seiyo, College review of Sendai Seiyo Gakuin}, month = {Sep}, note = {【目的】: 本学理学療法学専攻の実習系授業において、インターネット上での動画視聴を取り入れた反転授業導入による学生の反応を確認することとした。 【方法】: 本学リハビリテーション学科理学療法専攻(以下、PT専攻)昼間主2年生を対象に、医療面接の実技において、授業前にインターネット上に公開した実技参考動画(以下、事前参考動画)で事前学修を行い、授業に参加する反転授業を導入した。また、学生自身が授業内で実施した実技の確認も、同様の方法で事前学修を行い、授業内でグループワークを行なった。全授業終了後にアンケートを用い、学生の授業に対する意欲や反転授業導入への反応などを調査した。 【結果】: 独自に作成したアンケートでは、事前参考動画を視聴した学生は77.0%で、自らの実技動画を視聴した学生は91.9%であった。「事前参考動画により理解が深まったか」、「授業に意欲的に取り組めたか」という質問に対して、そう思う、どちらかといえばそう思う、との回答が100%であった。また、本学指定の授業アンケートでは、反転授業導入前と比較して有意差はみられなかった。 【考察】: 実習系授業におけるインターネット上での動画視聴を取り入れた反転授業は、初めての試みであったが、スムーズに導入できたのではないかと考える。, Purpose:For the practice-based lecture in the department of physical therapy at our school, we decided to check the students’ response resulting from the introducing of flip teaching with video viewing on the Internet. Method:The study targeted the full-time second year students taking the rehabilitation course in the department of physical therapy at our school, and conducted flip teaching with class participation in the medical interview for practical skills after a prior-learning by the reference video on the Internet. In addition, the students also carried out a group work as taking a prior-learning for checking their practical skills in the lecture through the same method. The study conducted research with a questionnaire for the student’s motivation and reaction to flipped teaching introduction of the lecture at the end of all lectures. Result:From the questionnaire, the study found that 77.0% and 91.9% of the students watched the preliminary reference video and their own practice video respectively. For the questions “Did you gain a better understanding by watching the preliminary reference video? ” and “Could you learn with enthusiasm in the lecture?”, all students (100%) answered with either “Agree” or “Somewhat agree”. In the class questionnaire designated by the college, there was no significant difference compared with before introduction of flipped teaching. Discussion:Flipped teaching lesson which adopted video viewing on the Internet in practice-based lecture was the first attempt, but it was able to smoothly introduce.}, pages = {53--61}, title = {学生の学修意欲における、実技系授業へのICTと反転授業導入の有効性}, volume = {10}, year = {2018}, yomi = {ムラカミ, ケンジ} }