@article{oai:ssg.repo.nii.ac.jp:00000017, author = {森永, 雄 and Morinaga, Yu}, issue = {2}, journal = {研究紀要 青葉 Seiyo, College review of Sendai Seiyo Gakuin}, month = {Mar}, note = {目的:クリッカー機能を搭載した学習支援アプリによる教育の試みを,本学ICTモデル学科として前段階的に調査した. 方法:学生対象は,平成29年度本学科に所属する理学・作業療法士専攻の3年生の計76名とした.また教員対象として,同意・協力の得られた本学の専任教員3名(リハビリテーション学科教員2名,栄養学科教員1名)とした.学生の受講充実度・期待度および教員の使用負担感についてアンケート調査を実施し,集計した. 結果:受講充実度・期待度の設問項目の全てにおいて,全対象者の約70%以上のポジティブな回答が得られた. 結論:ICT利活用による教育実践を通して成果と課題が見つかり,本学のICT利活用による教育手法の1つとして勧められる., Purpose:We tried educational trials using a learning support application equipped with clicker function as a department to be ICT model in a preliminary step. Background: Method:The subjects were 76 belonging to the Department of Physical Therapy who enrolled in 2018. And 3 teachers of our university(Two teachers of the department of rehabilitation,one teacher of the department of nutrition)particiated.We conducted a questionnaire survey of student’s lecture satisfaction degree/expectation degree and teacher’s burden to use and compiled. Result:About 70% or more of positive responses were obtained for all subjects in all of the question items of attendance degree and expectation degree. Conclusion:These results and tasks found through educational practice using ICT,and it may be recommended as one of the teaching methods by ICT using our university.}, pages = {59--67}, title = {短期大学教育への双方向コミュニケーションツールの導入 : 学生の受講充実度・期待度と教員の使用負担感に着目して}, volume = {10}, year = {2019}, yomi = {モリナガ, ユウ} }