@article{oai:ssg.repo.nii.ac.jp:00000103, author = {佐藤, 美輪 and Sato, Miwa}, issue = {2}, journal = {研究紀要 青葉 Seiyo, College review of Sendai Seiyo Gakuin}, month = {Mar}, note = {本研究は、本学観光ビジネス学科の学生を対象に、授業内で単元終了後に実施する直後テストと、期間をしばらく空けて実施した同一の遅延テストとの点数の推移をもとに、学生が日々どのような学習法をとっているかを調査・検討することを目的とする。また、質問紙やインタビュー調査も実施し、有意味学習と機械的暗記学習の観点から、点数の推移と学習法の関係について考察した。 直後テストと遅延テストの点数差は、授業外における既存知識や振り返りの機会が学習 内容の残存状態と関連を示した。また、東北地方と北海道地方を対象とした問題を使用し、同様の直後テストと遅延テストを実施したが、地域によって大きな点数推移の差異が明らかになり、学習材料をつなぎ止めることができる関連知識を学生が事前に持ち合わせるかどうかによっても大きく差異が生じる結果となった。, The purpose of this study is to investigate and examine the daily learning methods adopted by the students in the Department of Tourism Business of this college, focusing on the changes in the scores between a test taken immediately after completing a unit and the same test taken after a while. I also conducted questionnaire and interview surveys, and examined the relationship between a score transition and a learning method from the viewpoint of meaningful learning and rote learning. The score differences between the immediate and delayed tests showed that knowledge outside class and opportunities to review the subject are related to the retention of learned contents. In addition, by using the questions on the Tohoku and Hokkaido regions, I conducted similar immediate and delay tests, and large differences in the score transition could be observed in these two regions, and there was also a large difference depending on whether the students have prior knowledge on those regions that could help them preserve the learned contents.}, pages = {115--127}, title = {短期大学生の学習法に関する一考察 -有意味学習と機械的暗記の視点から-}, volume = {8}, year = {2017}, yomi = {サトウ, ミワ} }